lördag 19 mars 2011

Mönster på mini prinsesstårta!




Tårtan:
virka 2 lm
V1: 6 fm i andra lm från nålen
V2: 2 fm i varje fm - 12 m
V3: 1 fm 2 fm i nästa fm m, upprepa - 18 m
V4: 2 fm 2 fm i nästa fm m, upprepa - 24 m
V5: 3 fm 2 fm i nästa fm m, upprepa - 30 m
V6-11: fm i varje m - 30 m



Rosen:
10 lm
3 st i tredje lm från nålen
3 st i varje lm
sy ihop den så den ser fin ut





 Sy sedan fast rosen på tårtan

 


Botten:
virka 2 lm
V1: 6 fm i andra lm från nålen
V2: 2 fm i varje fm - 12 m
V3: 1 fm 2 fm i nästa fm m, upprepa - 18 m
V4: 2 fm 2 fm i nästa fm m, upprepa - 24 m
V5: 3 fm 2 fm i nästa fm m, upprepa - 30 m



Virka sedan ihop tårtan med botten,
fyll med vadd innan du virka ihop den helt.
Jag lägger också in en bit hård kartong i botten så den står bättre.



Spetsen:
5 lm
sm i tredje fm upprepa




Och så här ser den ut när den är klar

Hoppas ni förstår mönstret annars får ni fråga om de skulle vara nått


28 kommentarer:

  1. Bästa beskrivning jag någonsin sett på nätet, tack!!!! <3

    SvaraRadera
  2. De va så lite, bara roligt om man kan hjälpa och insperera :)
    Hälsningar Cina (virka liten kaka)

    SvaraRadera
  3. Det här var de bästa beskrivningarna jag sett!!! Älskar alla dina kakor <3

    SvaraRadera
  4. Tack för dina superba beskrivningar! Jag som är väldigt ovan med virknålen har nu virkat både jordgubbar och en liten prinsesstårta.
    Kanske att min virkskräck börjar att släppa lite nu... :)

    SvaraRadera
  5. Tack så mycket :)

    Ja det blir ju lite roligare & man kan bolla ideér med. Min svägerska virkar, men tyvärr är hon lite "överlägsen" & har inte förståelse för att alla inte förstår lika fort som hon & hon har en himla massa åsikter tyvärr. Så blir inte trevligt.

    SvaraRadera
  6. Vad använder du för garn till bakverken?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag virka med Tilda från Svarta Fåret.

      Kram Cina

      Radera
  7. jätte roligt mönster som tog ett tag, väldigt lätt också!

    //Sarah 12 1/2 år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack, roligt att du tyckte mönstret var lätt.

      Kram Cina

      Radera
  8. Vilken tjocklek på garn och virknål använder du till dina bakverk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofia!

      Vet inte om jag svarade till dig på din blogg.
      Jag virka med 2,5 nål och använder Tilda garn från Svarta Fåret.

      Kram Cina

      Radera
  9. Hej!

    Jättefina bakverk du har virkat. Jag undrar vilken storlek på virknål du använder till oreo kexen och till mini prinsesstårtan. Även vilket garn.

    Hälsningar Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!!

      Tack så mycket!!
      Jag använder virknål 2,5 och Tilda garn från Svarta Fåret.

      Kram Cina

      Radera
  10. vilket bra mönster att följa, dock ha jag en fråga.
    Va heter den gröna färgen från tilda du använder till den gröna bakelsen?

    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack !
      Den gröna färgen heter lime 38.

      Hälsningar Cina

      Radera
  11. Tack för ett bra mönster. Jag provade att virka en liten prinsesstårta idag och den blev så fin! Barnen älskade den! Jag kommer att besöka din blogg fler gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du tyckte mönstret var bra!
      Du är välkommen hit när du vill!

      Kram Cina

      Radera
  12. HEJ DET ÄR EMMA PERSSON SOM TYCKER ATT DIT MÖNSTER ÄR DET FULASTE JAG NÅGONSIN HAR SET OCH DET DUMMASDET JAG HAR SET OCK DU SOM HAR DEN BLOGGEN ÄR SÅ HIMMLA DUM OCH FUL OCH ELAK FÖR DU FÖRKLARAR INTE MÖNSTERET BRA OCH DET ÄR DU SOM SKRIVER OTYDLIGT OVH DU ÄR DEN SOM JAG INTE GILLAR FÖR DU ÄR DUMMAST I HELLA VÄRLDEN OCH FULAST I HALA VÄRDEN OCH ELAKAST I HELA VÄRLDENOCH DET SKA DU HA KLART FÖR OCH DU ÄR DUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUMMMMAST I HELAVÄRLDEN OVH DETA ELAK DUMDUM DUM DUM DUM DUM DUM DUM DUM DUM DUM DUM DUM DUM DUMDDUM FRÅN EMMMA PERSSON

    SvaraRadera
  13. Tack snälla du för att du delade med dig av det här mönstret! Nu har jag för första gången vågat mig på att virka ett bakverk :)
    Som blev sött, dessutom!
    Bild finns i min blogg och naturligtvis en länk till din fina blogg :)
    Ha en trevlig påskhelg!
    Mvh Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den blev jätte fin!!
      Roligt att du gillade mönstret :)

      Kram Cina

      Radera
  14. Hej! Vilken fin sida! Jag är nybörjare och har börjat virka mini prinsesstårtan, men fastnar på varv 4 och förstår inte riktigt hur jag ska göra. På varv tre ( om jag har fattat rätt) virkar man en fm i en fm från varv två, sen två fm i nästa fm. Om jag på varv 4 virkar två fm i nästa fm (från varav 3) och sen två fm i nästa fm osv så får ju varv 4 36 fm? Tänker jag fel? Tack! Med vänlig hälsning, Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack så mycket.
      På varv 4 virka du en fm, sen en fm i nästa maska, i 3.de maska virka du två maskor. så upprepa du de hela varvert. du förflytta ökningen med en maska för varje varv.

      (3 fm 2 fm i nästa fm m)
      här virkade du 3 fm i följa, alltså en i varje maska sen virka du 2 fm i samma maska.

      Hoppas du förstår

      Kram Cina

      Radera
  15. Hej och tack för snabbt svar! Ja nu är det glasklart! Är inte så lätt att förstå virkspråk när man är nybörjare! :)

    SvaraRadera
  16. Hej!
    Jag får inte till rosen. Kan du beskriva på dagisnivå så jag förstår? :)

    SvaraRadera
  17. Hej!
    Hur virkar man ihop botten??
    Bästa hälsningar

    SvaraRadera
  18. Tack för fantastiskt fina och pedagogiska beskrivningar. Lena

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...